Екатерина Кьосева Йога

Танцът на хормоните: как да ги балансираме с йога?

Хормоналният дисбаланс при жените е „голяма работа“. Всъщност въобще не си давах сметка колко точно „голяма“ е работата, докато не ми се случи на самата мен. Някак невидимо нашите хормони плетат жилетка от енергия, която регулира здравето ни, настроението ни, емоциите ни, а ние си даваме сметка за важността на тези мънички катализатори едва, когато се появи „проблем“. Този проблем в живота на много жени (като мен) носи името „хормонален дисбаланс“.

Думата „хормон“ произлиза от гръцката дума „hormon” и означава „раздвижвам се“, „възбуждам се“. Можем да си представим действието на хормоните като танц на микроскопични субстанции, отделяни постоянно от жлезите с вътрешна секреция, които влияят на целия ни живот. В същото време, целият ни живот влияе на хормоните ни, т.е. те танцуват не само сами със себе си, но и с всичко, което се случва около нас.

хормони

Например, естрогенът, който се произвежда в яйчниците, регулира менструалния ни цикъл, влияе на красотата ни и ни подготвя за бременност. Прогестеронът е в пряко взаимодействие с месечния цикъл, както и със способността на жената за зачеване и износване на дете. Тестостеронът, който се произвежда в много малки количества в женското тяло, влияе на сексуалността ни, самочувствието ни и усещането ни за лична сила.

Когато хормоните ни са балансирани всяка наша клетка танцува перфектно танца на здравето, но когато сме под влияние на хормонален дисбаланс – сякаш тялото ни тотално обърква стъпките. Храносмилателната ни система, мозъчната активност и нивата ни на енергия първи отразяват промяната.

Женската хормонална система е доста деликатна, тъй като всеки месец преминаваме през различни фази на овулацията. Нашата хормонална система е изградена така, че да бъде подготвена за евентуална бременност и когато сме подложени на силен стрес и кофти ситуации в живота си често хормоналната ни система реагира. Тя сигнализира и с право, че този момент от живота ни не е подходящ за появата на бебе. И кой може да я съди?

Какво причинява хормонален дисбаланс?
  • Силен стрес: по-конретно – твърде високите нива на стресови хормони – адреналин и котризол.
  • Нарушен циркаден ритъм: проблемите със съня като безсъние, смяна на часовата зона и т.н.
  • Токсини: различните токсини като добре известните ни парабени, причиняват хормонален дисбаланс и афектират директно метаболизма на естроген.
  • Проблеми с кръвната захар: при жените високата кръвна захар може да доведе до повишаване на тестостерона или до поликистозни яйчници.
Какви са симптомите на хормонален дисбаланс?

Симптомите на хормоналния дисбаланс са много. Например, повишена тревожност, депресия, умора, поява на акне, окосмяване, храносмилателни проблеми, повишен апетит, необичайно напълняване, трудно заспиване, нередовен цикъл и ниско либидо. 

Как да балансираме хормоните с йога?

хормони

Понякога ежедневието ни е толкова динамично, че дори не забелязваме колко точно стрес задържаме в телата си. За момента се мобилизираме, стискаме юмруци, за да се справим с трудна житейска ситуация, за да се адаптираме.

Едва когато се успокоим тялото ни показва ефекта от прекомерния стрес, който ефект често идва при нас под формата на хормонален дисбаланс. Отнема време това да се случи. Енергиите ни дълго време са били в бойна готовност, а малките ни хормони съвсем са объркали светоусещането си. 

Йога може да ни бъде безкрайно полезна, тъй като ни помага да се освободим от стресовите хормони, които ни държат в „бий се или бягай“ позиция.

Също така, определени асани влияят върху жлезите с вътрешна секреция и им помагат да върнат баланса си. Нека погледнем кои са 4-те най-важни жлези, на които трябва да обърнем специално внимание в желанието си да възстановим хормоналния си баланс.

  • Хипофиза: разположена в черепната кухина или зад веждите, хипофизата отговаря за репродуктивната функция и сексуалното здраве. Смята се, че тя е главният диригент, тъй като контролира работата на останалите жлези. Освен това, хипофизата е тясно свързана с хипоталамуса, който отговаря за сложната „преработка” на информацията от вътрешната среда на организма.
  • Щитовидна жлеза: разположена в предната страна на шията, щитовидната жлеза отговаря растежа, метаболизма, телесната температура, синтеза на холестерол и действието на нервната система.
  • Надбъбречни жлези: хормоните, произвеждани в надбъбречните жлези, регулират нивата на стрес и метаболизма (адреналин и норадреналин).
  • Яйчници: отговарят за производството на женските полови хормони.

За да бъде една йога практика за балансиране на хормоните оптимална тя трябва да повлиява положително всички четири жлези. Предлагам ви няколко йога пози, които балансират всяка от тях. Включете ги в редовната си йога практика, без значение дали имате хормонален дисбаланс или не. Както знаем, превенцията е най-доброто лечение. 

Сасангасана, или поза „Заек“

IMG_7173©ChristineHewitt_YogicPhotos

Сасангасана разтяга гръбначния стълб и стимулира щитовидната жлеза.  За да я направите застанете на колене върху удобна постелка и се изправете. С вдишване хванете обърнатите си към тавана пети и извийте гърба назад, изпъчвайки гърдите. Погледа насочете нагоре към тавана.

Сега издишайте, наведете се напред и поставете челото на пода. Вдишайте пак, повдигнете леко дупето и се търколете внимателно напред, усещайки центъра на главата си. Издишайте. Затворете очи и се фокусирайте върху пространството между веждите си. Използвайте минутите в позата за медитация и успокоение.

После контролирано се изправете по обратен път. Седнете върху петите, отново извийте гърба назад. Изправете се и сложете ръце върху коленете си.


Ущрасана, или поза „Камила“

IMG_9835-Edit©ChristineHewitt_YogicPhotos

Ущрасана разтяга предната част на тялото, отваря гърдите и стимулира щитовидната жлеза. За да я изпълните правилно, застанете на колене, разположени на ширината на тазобедрените стави. Стегнете бедрата и корема. Поставете ръце на кръста с пръсти, сочещи надолу.

Опитайте да доближите лактите и раменете зад гърба. В същото време издърпайте леко гърдите нагоре и бавно и внимателно отпуснете главата назад. Когато гръбначният ви стълб добие нужната гъвкавост ще можете да хванете глезените с ръце. Но дотогава, бъдете търпеливи и се радвайте на собственото си тяло!


Бадаконасана, или поза „Пеперуда“

IMG_4196©ChristineHewitt_YogicPhotos

Асаната „пеперуда“ отпуска напрежението от тазобедрените стави, заздравява тазовото дъни и стимулира надбъбречните жлези.  Седнете на пода с изправен гръб, свийте коленете и поставете стъпалата едно в друго.

Хванете стъпалата и започнете да правите леки махове с коленете нагоре и надолу – сякаш размахвате крилата на пеперудата в себе си. Останете тук няколко вдишвания и издишвания.


Марджариасана, или котешки извивки

Cow Pose Practice

Тази прекрасна динамична асана раздвижва гръбначния стълб и в същото време стимулира действието на яйчниците. За да я направите поставете коленете на ширината на тазобедрените стави, а дланите – на ширината на раменете. При вдишване погледнете нагоре, изнесете гърдите леко напред, раменете – назад, а опашната кост – нагоре към тавана.

При издишване извийте гръбначния стълб в противоположната посока – изнесете брадичката към гърдите сякаш искате да погледнете към корема. Правете котешките извивки 2 минути с бавно темпо като синхронизирате дишането с движението.


Випарита карани

Viparita Karani 12510-w-52

Випарита карани освобождава напрежението от краката и в същото време стимулира и балансира яйчниците. Тя се изпълнява с повдигнати крака на стена, докато горната част на тялото е напълно отпусната към земята.

Този вариант на шавасана ще балансира нивата на хормоните, които се секретират в яйчниците. Можете да я направите самостоятелно, не ви е нужна никаква подготовка. Останете в асаната между 5-15 минути.


Урдхва Дханурасана, или поза „Колело“

Wheel Yoga Pose

Тази асана е препоръчително да се усвоява заедно с учител. Тя разтваря силно гръдния кош, раменния пояс, ръцете, краката и тазобедрените стави. Повишава силата на гърба, кръста, седалището и бедрата. Стимулира действието на щитовидната и епифизната жлеза. Повишава жизнената енергия и концентрацията.


Трябва да знаем, че ние, жените, сме много фини създания. Всяка негативна емоция, всяко трудно отношение, което не се разрешава във времето, всяка неизказана дума се натрупват в телата ни под формата на стресови хормони, които рано или късно объркват цялата ни хормонална система.

Не е достатъчно просто да правим йога. Правейки йога е добре да започнем да променяме и навиците си,  начинът си на мислене, отношенията си, ежедневието си и оттам – живота си. Само тогава ще можем да поддържаме не само хормонален баланс, но заедно с него своето лично щастие и здраве!


Photo Credit: flickr/Oleg Bolotov