Екатерина Кьосева Йога

Stretching Skills: какво да правим, когато стречингът не помага?

Мускулите са сковани и стегнати С ПРИЧИНА. Едно е факт. Те не са стегнати, защото тялото ви мрази и иска да се измъчвате и да ви боли. Вашето тяло е ваш партньор и всичко, което прави Е, защото вярва, че ви помага. Защо тогава мускулите ви са болезнено стегнати, а стречингът не помага? Защо някои мускулни групи изглеждат почти невъзможни за разтягане? Защо дори да се разтегнат за един рядко блажен миг, те не след дълго отново се свиват в „стегнат юмрук“?

Какво да правим, когато стречингът не разтяга?

Трябва да знаете, че мускулите ви се стягат, защото сте нервни, а в тялото ви има много СТРАХ. Тези емоции рефлектират върху начина, по който „чувствате“ мускулните си влакна.

Ако мускулите ви можеха да говорят, щяха да ви кажат, че се страхуват да се отпуснат, защото в тялото ви или в живота ви може да се случи нещо наистина лошо. 

Те се чувстват отговорни за вашата цялост, предпазвайки ви от потенциално нараняване, разпадане, опасност.

Stretching Skill 1: Успокойте нервната система

Работата е там, че нервната ви система е свързана с мускулните рефлекси по един много „пещерен“ начин.  Мозъкът ви реагира на всеки възприет стрес (разтягането също е един такъв, когато сте напрегнати!) като заплаха за живота ви.

Когато разтягате тялото си твърде агресивно и упорито, цялата ви нервна система удря алармена система за опастност. Това на свой ред води до освобождаване на стресови хормони (адреналин и норадреналин), които водят до увеличаване на тестостерона – хормон, свързан със стегнатите и готови за действие мускули.

Вярно е, че в залата за йога реално погледнато няма опасност за живота ви. Но когато не дишаме правилно или правите асаните с прекомерна амбиция, в тялото ви се задейсвтат същите механизми, които биха се задействали ако ви преследва диво животно. 😉

Stretching Skill 2: Създайте нова мускулна памет

Също така, мускулите имат определена „мускулна памет“. Те „помнят“ обичайните ви телесни композиции – как обичайно заставате, как обичайно се движите и т.н. Те обаче „помнят“ и всички емоции и преживявания, които не сте си позволили да изживеете на нивото на осъзнатостта.

Може да се каже, че мускулите са нещо като „емоционални контейнери“ за всички ваши стари преживявания. Особено тези свързани с отделяне на стресови хормони, които вече споменахме, се задържат на нивото на мускулната ни система.

Мускулната памет допълнително кара тялото да се стяга? Защо? Защото на несъзнавано равнище сме му дали команда да пази целия ни стар емоциоанален багаж. 

Ако то се отпусне и разтегне това означава, че ще разхлабим емоциите-затворници и ще могат да избягат на нивото на съзнанието и да се освободят.

Решението? Започнете да създавате нова мускулна памет. За целта трябва да си позволите да освободите задържания емоционален багаж, което иска от вас работа не само на физическо ниво, но и на психологическо. 

Stretching Skill 3: Укрепете тялото си

Често мислим за силата и гъвкавостта като за опозиции, но всъщност те са двете страни на една и съща монета. Ако един мускул е хронично „уплашен“, най-добрият начин да го успокоим е да изградим система за поддръжка.

Изграждането на системата за поддръжка означава укрепване на мускулите, които се намират около този мускул, който искаме да разтегнем (синергисти и антагонисти). Това означава укрепване на самия стегнат мускул.

Мускулите се изграждат само по начина, по който ги използваме. Това означава, че по време на тренировка правим определени упражнения, които засилват определени мускули.

Те намират начин да компенсират мускулите, върху които не работим и съответно са по-слаби. Това води до мускулен дисбаланс и активация на алармената система за опасност, когато дойде момент за разтягане.

екатерина

Нови класове с мен ~ СТРЕЧИНГ ЙОГА ~ в Yoga Vibe San Stefano. Вижте графика ТУК! 😉 

Тялото се нуждае от баланс

Балансът идва, когато започнем да отделяме повече време на упражненията и асаните (и нещата от живота!), които са ни дискомфортни. 

Именно там има какво да изграждаме и подсилваме в себе си. Трябва да се потопим в дискомфорта в себе си и да обърнем внимание на частите от нашия Аз, които най-много се нуждаят от него.

Балансът в мускулите ни носи стабилност, увереност и спокойствие във всяка фибра в мускулните ни влакна. Той създава онова усещане за котешка грация, гъвкавост и в същото време – сила.

Следващия път, когато  почувствате, че мускулите ви са в стресови режим и болят при разтягане, пропуснете самообвиненията и им благодарете за лоялната работа към вашето благополучие.

Започнете да проучвате причината за стреса в живота и мускулите ви. Потърсете кои са упражненията (и не само!), които са ви дискомфортни. 

Кои мускулни групи обхващат? Кои упражнения ще подсилят мускулите около тези, които искате да разтегнете? Какви решения и ментални промени трябва да направите?

Върху това трябва да поработите преди да видите ефекта от разтягането. Тялото ви е МЕТАФОРА на вашия емоционален живот.

Обръщайте внимание на нуждите си, дръжте нивата на стрес ниски, правете правилните упражнения и ще усетите голяма разлика в гъвкавостта ви, която ще ви учуди!

 


Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Екатерина е психолог, йога преподавател и редактор на SHREYA.BG. Автор на редица статии в областта на взаимоотношенията, личностното израстване и здравето в различни онлайн медии като frida.bg, palatka.bg и др. 

Leave a Reply