Александра Жабонова Йога

Ситали пранаяма, или как да преодолеем горещините с дишане

Чувствате ли се зле от летните горещини?Аз – да! Като представител на пита конституция летните жеги оказват доста неприятно влияние върху мен. Решение има. И то е в нас. Знаете ли, че има дишане, което играе ролята на „вътрешен климатик“?

Много отдавна древните йоги са открили и създали една охлаждаща практика, която дава баланс на тялото ни в горещото време. Това е дихателната техника наречена „ситали“ пранаяма или т.н. охлаждащо дишане.

Дълбоко в Хималаите древните мъдреци са наблюдавали и подражавали на заобикалящият ги свят  в опит да овладеят ума, дъха и тялото.

Именно наблюдавайки човката на птиците или по-точно извивката на долната част на клюна, у тях се зародила идеята да измислят практика, в която ние сгъваме езика на фунийка и вдишваме през него.

По този начин в тялото ни нахлува студен въздух, който ни охлажда, активира парасимпатиковата нервна система, освежава и отпуска ума и тялото. Попаднал по този начин кислород в тялото ни отива директно в кръвта, а оттам в мозъка ни.

Ситали пранаяма е изключително полезна през топлите пролетни и летни дни, когато сме напрегнати или когато искаме да подобрим концентрацията си.

Какви са ползите от практикуване на ситали пранаяма?

Yoga Photoshoot

Тя охлажда физическото тяло и води до ментално спокойствие, помага за преодоляване на глад и жажда. Подходяща е за хора, които имат високо кръвно налягане и проблеми със съня. При висока температура действа охлаждащо.

Тази пранаяма не трябва да се изпълнява през  зимата.

Повишава различните прани в тялото. Намалява превъзбудата, гнева и безпокойството. Можем да правим ситали пранаяма вечер преди сън, когато се чувстваме изтощени.

Как да я изпълним ситали правилно?

Седнете удобно в медитативна поза. Извадете върха на езика и завийте ръбовете му навътре. Направете фунийка. Вдишайте през езика и затворете уста.

Почувствайте как през него нахлува студен въздух и изпълнете белите си дробове. Издишайте бавно през носа, като почувствате приятната прохлада и освежаване.

Навиването на езика на фунийка се счита за генетична черта. Много от хората, които посещават йога практиките при мен се оказва, че не могат да го правят. Има вариант обаче и за тях и това дишане се нарича „ситкари пранаяма“ или „съскащо дишане“.

Ситкари се изпълнява като отворим устни със стиснати зъби и вдишаме през зъбите. Затваряме уста и издишаме през носа. Като начало можем да започнем с 12 повторения и постепенно да увеличаваме броя вдишвания.

Открийте още днес  тази прекрасна дихателна практика и помагайте на тялото си да се охлажда в горещините. Успокоявайте се, когато сте в стрес и си помогнете когато се чувствате превъзбудени и не можете да заспите.


алекс

Автор: Александра Жабонова

Leave a Reply