Екатерина Кьосева Йога

Психология на триконасана: от йога до свещената геометрия

Триконасана, или това е позата в йога с три ъгли. Както знаем числото 3 има много специална символика. Някак интуитивно свързваме тройката с духовното, религията, природата и културата.

Триъгълникът ни дава усещане за свещена симетрия, хармония и баланс дори и да не разбираме защо и как се случва това.

Тази статия цели да внесе малко повече дъбочина в една от най-често практикуваните асани в йога. Когато знаем свещения смисъл на нещо то става от прозаично в необикновено. 

Триъгълникът: от религията до всяка част от съществуванието

the sacred geometry 8ere

Във философската система на Питагор гръцката буква „делта“ се смята за символ на създаването на космоса поради своята триъгълна форма.

Идеята за триединството е в основата на много древни философски и религиозни учения. В християнската теология Бог е едно същество, което съществува в три форми „Света троица“ – Отец, Син и Светия дух.

В индуизма отново има един върховен бог Брахма, който съществува в три форми – Брахма (създателят), Вишну (поддържащият живота) и Шива (разрушителят).  

Тройката също така се свързва с:

  • триизмерността на пространството: дължина, ширина и височина
  • трите фази на веществото: твърдо, течно, пара
  • триединството на времето: минало, настояще и бъдеще
  • същност на човека: тяло, душа и дух
  • човешкия живот: раждане, живот и смърт
  • продължителността на всичко: начало, среда и край
Триъгълникът: едновременно мъжки и женски символ

Yoga

Триъгълникът така както го познаваме е маскулинен по природа. В древен Китай обърнат нагоре той символизира пасивното мъжко начало, силата, стабилността, планината, успехът и божественото.

Когато триъгълникът сочи надолу обаче получаваме женският символ Шакти, който репрезентира динамичното женско начало – Великата майка, раждането, водата, промяната и творческото начало.

В тибетския тантризъм, комбинацията от два равностранни триъгълника под формата на хексаграма представлява „проникването на женския и мъжкия огън“.

Когато практикуваме триконасана ние постигаме съвършен баланс между мъжкото и женското, между стабилността и лекотата, между усилието и радостта.

Триконасана обединява в нас таланта и веселието, настъпателността и действието и ни помага решителното да преодоляваме трудностите.

Психология на триконасана 

Holly Mosier Extended Triangle Pose (Utthita Trikonasana)

Триадата, триединството и пирамидите са метафора за смисъла на тройката, на триъгълника. Качествата, които триъгълните форми развиват у нас са устойчивост във времето и вътрешна стабилност.

Да си стъпил на трите си ъгли означава да си в съвършена хармония с Вселената.

Когато правим триконасана в йога трябва да знаем, че нейна основна психологическа цел е постигането на вътрешна хармония и обединяване на противоположностите.

Изписвайки позата с физическото си тяло ние  създаваме свещена геометрия на своето минало, настояще и бъдеще. По този начин ги вписваме в тъканта на Живота.

Триконасана: ползи за тялото 

Триконасана е основна асана, която присъства почти във всяка йога практика. Тя създава едно много добро латерално (странично) обтягане на гръбначния стълб, тонизира гръбначните нерви и регулира храносмлателната система.

Триконасана ни дава лекота на движението. Ако обърнем внимание ще забележим, че след странично обтягане изпълняваме останалите асани с много по-голяма стабилност и лекота.

Асаната балансира двете половини на тялото, както и емоциите. Отваря тазобедрените стави (свадхищхана чакра) и усилва белите дробове (анахата чакра). По този начин позата създава баланс и хармония в цялото тяло.

Как да я изпълним правилно?

Kula Yoga Melbourne Hot Yoga Triangle Pose Hawthorn Camberwell 2 Bikram

Заемете разкрачен стоеж. Краката са раздалечени един от друг. Пръстите на левия крак са обърнати наляво, а на десния – леко наляво (45°) Вдигнете лявата ръка на височината на рамото, а дясната изпънете право нагоре, опирайки я в дясното ухо. Вдишайте.

Издишайте и едновременно с това се наведете наляво и напред. Плъзнете лявата ръка по левия крак. Погледнете нагоре към дясната ръка. Останете в позата 5 вдишвания и бавно се върнете в изходна позиция. Повторете в другата посока.

Допълнителни съвети: не сгъвайте колената и не ги пренапрягайте. Не накланяйте гръбначния стълб напред. Опитайте да го държите в една странична линия. Ръцете са в една успоредна линия. 

Противопоказания и предупреждения: позата не се препоръчва при дискова херния и лумбаго, както и при проблеми с врата и шийните прешлени.


 

Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Екатерина е психолог, йога преподавател и главен редактор на SHREYA.BG. Тя е автор на редица статии в областта на взаимоотношенията, личностното израстване и здравето в различни онлайн медии като frida.bg, palatka.bg и др. 

Снимка на корицата: flickr

Leave a Reply