Екатерина Кьосева ЗДРАВЕ Психология

Пред лицето на страха: корона вирус и как да се справим с тревожността?

Факт е, че в световен мащаб, както и у нас, цари огромна тревожност и страх от заразяване с т.н. коронавирус. Наблюдаваме това в онлайн пространството – социалните мрежи и медии. Тревожността сякаш наднича от всеки пост във фейсбук, от всеки коментар и  … невинно прокашляне.  

Някои от нас се справят с тревожността като решават да се презапасяват с ресурси. Други – преустановят социалните контакти и излизанията си. Трети – се правят, че проблем всъщност няма. Какъвто и да е вашият начин на справяне със наболялата ситуация, със сигурност е най-добрият за вас в момента.

Мое лично мнение, че трябва да вземем предпазни мерки, но няма нужда да всяваме излишна паника в сърцата си и в сърцата на хората около нас. Колкото по-спокойни и емоционално уравновесени сме, толкова по-добре ще преминем през този напрегнат период.

В тази статия искам да поставя акцента върху необходимостта да се погрижим и за своя ментален и емоционален свят. Как да се справим с високата тревожност и страха от коронавирус? Как да се справим, но без да жертваме вътрешния си баланс и социалния си живот?

Не се изолирайте от света

Изолацията е капитулиране пред лицето на страха, който, да си признаем, е прекалено голям у нас. Въпреки че в България (по днешни данни) няма индикации за обявяване на епидемия, можем да усетим драстичното увеличение на тревожността и безпокойството във всеки сектор на живота ни.

Страхът е най-ниската човешка вибрация, а както знаем, болестите започват, когато вибрациите ни са ниски и вътрешния ни баланс е нарушен.

Вместо да се изолирате и да позволявате на страха да владее мислите ви, опитайте да спазвате мерките за задължителна профилактика и останете свързани с другите хора. 

Правете нещата, които обичате. Виждайте се с приятелите си. Общувайте за нещата, които са важни за вас. Не спирайте естествения ход на живота си, освен ако това не е абсолютно наложително. 

Ограничете социалните мрежи

Вероятно се забелязали, че фейсбук в последните дни се превърна в сцена на масовата тревожност и страх. Всички статии, постове и коментари подсилват допълнително тревогата ни. Тя дори е на ръба да се превърне в по-голяма заплаха за психичния ни живот и от корона вируса.

Страхът е силно заразен. Затова заедно с другите мерки за безопасност, мислете за това как да съхраните вътрешния си емоционален баланс. Един от начините да направите това е да ограничете ползването на фейсбук и социалните мрежи, които ни заливат с негативни послания.

Ограничете достъпа си до хора и места, които ненужно увеличават страховете ви. Обградете се с положителни преживявания и надежда, че тази вирусна вълна, както други такива през последните години, скоро ще премине.

Прочетете още: Йога променя нашето ДНК и ни помага да бъдем по-здрави

Бъдете толерантни към несигурността

Липсата на толерантност към несигурността прави хората уязвими към хронична тревожност и различни ментални проблеми. Всички ние копнеем за комфорт, предвидимост и сигурност, но това не е възможно. 

Външната среда постоянно ни предлага предизвикателства, сблъсква ни с несигурността, за да ни направи по-издръжливи и да ни развие като личности.

Тренирайте се да толерирате несигурността с малки стъпки. Например, тръгнете на поход, без да проверявате предварително времето. Същото нещо може да се приложи и по отношение на корона вируса. 

Вземете нужните предпазни мерки и оставете живота ви да се случва, без да позволявате на страха да завладее съзнанието ви.

Справете се с „Парадокса на тревожността“

Тревожността нараства пропорционално на усилията на човек да се отърве на всяка цена от определен проблем. Или както казва Карл Юнг: „Това, на което се съпротивляваш, упорито продължава да ни следва.“ 

Можем да се правим, че проблем няма, но избягването на тревожността почти винаги се връща назад и отново ни среща с нея. Вместо да отричате тревожните статистики в цял свят позволете на негативните мисли, чувства и настроения да се проявят. 

Споделете ги с близък приятел, напишете ги, нарисувайте ги, изразете ги, но не им позволявайте да ви владеят. Парадоксално е, че изразяването на тревожността ще доведе до по-малко безпокойство и стрес в живота ви.

Прочетете още: „Трудните“ емоции и йога като път към емоционална свобода

Помислете за екзистенциалното безпокойство

Заплахите за здравето и живота ни винаги предизвикват страха, който стои в основата на всички останали страхове. Това е страхът от смъртта. 

Когато се сблъскаме с напомнянето за собствената си човешка смъртност, хората могат да изпаднат в паника, да предприемат ненужни защитни действия и да вземат грешни решения, които да им се отразят по-късно.

Вместо това опитайте да се свържете със себе си наново. Помислете за смисъла на живота ви в нюансите на духовността, ценностите ви, отношенията ви, личните ви каузи. Направете нещо важно, което отлагате от години и поемете отговорност за това как живеете живота си тук и сега. 

Не подценявайте човешката устойчивост

Много хора се страхуват как ще се справят, ако вирусът се появи в техния град, в работата или в училището на децата им. Те се притесняват как биха се справили с обявяването на карантина, затварянето на хранителните магазини, спирането на работата и т.н. 

Човешкият ум е гений в пресъздаването на най-страшните възможности. Изследванията показват, че хората са склонни да надценяват колко лошо ще бъдат засегнати от негативни житейски събития и подценяват способностите си да се приспособяват към трудни ситуации. Имайте предвид, че сте много по-издръжливи, отколкото си мислите. 

Погрижете се за себе си

Отново, не се изолирайте и не спирайте потока на живота си. Старайте се да се храните здравословно с местна и вегетарианска храна, подсилете имунната си система, спортувайте, смейте се,  прекарвайте време сред природата и използвайте техники за релаксация, когато сте стресирани.

Приоритизирането на грижата за себе си по време на кризата с корона вируса може да стимулира да извървите един положителен път. Път към повишаване на психическото ви благополучие, личностно израстване и не на последно място – укрепване на имунната ви система и навиците ви за профикалтика.

Прочетете още: Детокс за ума: как да се освободим от менталния шум?

Leave a Reply