Екатерина Кьосева Йога Пранаяма

Нади шодхана: за пречистване на енергийните канали и релаксация

Дишането е живот. Чрез дишането ние изпълваме тялото си с прана или жизнена енергия. Коренът на думата прана е „ан“ или дишам. Още с появата си на бял свят ние вдишване за първи път самостоятелно и с тази първа глътка въздух навлизаме в живота.

Затова е удивително колко малко внимание обръщаме на правилното дишане в ежедневието си. Дори в класовете по йога някак пристъпваме с недоверие към нади шодхана и другите дихателни упражнения. 

Вниманието ни лесно се заиграва с видимата страна на йога (асаните), докато дишането някак остава в периферията на интереса ни.

Всъщност няма значение колко сме напреднали във физическата страна на йога, ако пренебрегваме дихателните упражнения все още сме начинаещи. 

Поне до момента, в който не осъзнаем важността на прана и не започнем да работим с праничната си енергия. Работата с прана влияе директно върху емоционалното ни състояние и ума.

Осъществява се движение от физическото тяло (анамая коша)  ➡ към жизнената енергия (пранамая коша)  ➡ към ума (маномая коша)  ➡ към интуицията (вигянамая коша) ➡ към блаженството (анандамая коша). Това са петте слоя на ума според философията на Веданта, които закриват нашата истинска същност или нашия Атман

Какво представлява нади шодхана?

Нади шодхана (можете да го срещнете като алтернативно дишане или анулома вилома) е една от базовите пранаяма техники, които всеки йога ученик е добре да интегрира не само в своята йога практика, но и в своето ежедневие. 

„Шодхана“ означава пречистване, а „нади“ – това са  енергийните канали, по които протича нашата прана.

Според философията на йога надите са над 72 000, но най-важните сред тях са сушумна нади (централня канал), ида (лунната, пасивна или женска енергия) и пингала (слънчевата, активна, мъжка енергия).

Нади шодхана пранаяма цели пречистване на енергийните канали, но не само, тя:

  • балансира женската и мъжката ни енергия/ пасивното и активното начало
  • премахва енергийните блокажи
  • отстранява токсините от тялото ни
  • прави ни по-концентрирани и прояснява ума
  • премахва стреса и тревожността
  • успокоява и създава усещане за релаксация
Как да практикуваме нади шодхана?

В дни, в които нямате време да посетите йога студиото, е достатъчно да направите 5-10 минути алтернативно дишане. Това е процес на  вътрешна йога практика, която има множество ползи за цялото ни същество. Седнете на земята в удобна поза върху меко одеало или постелка за йога.

Изправете гръбначния стълб. По желание и ако има дискомфорт в гръбначния стълб можете да седнете на стол или да се облегнете на стена. Отпуснете раменете. Поставете лявата си ръка върху ляво коляно. Тя може да е отпусната или направете чин мудра (върхът на палеца и показалеца леко се докосват). 

Съберете показалеца и средния пръст на дясна ръка и ги поставете в областта на междувеждието (третото око). Вдишайте с двете ноздри, затворете дясната и издишайте през лявата. 

Започнете първи кръг. Вдишайте през лява ноздра, затваряйки дясна с палец. Издишайте през дясна като затворите лява с безименния пръст.

Вдишайте през дясна, затискайки лява ноздра. Издишайте през лява, затискайки дясна с палец. Това е един кръг. Можете да направите между 5-10 пълни кръга или да настроите хронометър и да дишате спокойно между 5-10 минути. 

Опитайте да вдишвате много бавно и да удължавате издишването като отпускате раменете и ума с всяко издишване все повече и повече.


Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Екатерина е психолог, йога преподавател и редактор на SHREYA.BG. Автор на редица статии в областта на взаимоотношенията, личностното израстване и здравето в различни онлайн медии като frida.bg, palatka.bg и др

Снимка на корицата: flickr