Екатерина Кьосева Йога

Какви са ползите от разтягането за тялото, емоциите и ума?

Тялото ни е създадено да се движи. Разтягането от друга страна е вроден инстинкт, който противодейства на несвойственото за телата ни „обездвижване“.

Например, когато се събудим сутрин се чувстваме сковани и инстинктивно се протягаме, за да изпитаме облекчение и приятно раздвижване.

Когато дълго време сме в статична поза, например стоейки пред компютъра в офиса, тялото ни също има нужда от разтягане, за да задвижи кръвообращението  и да прекрати стагнацията.

Разтягането е изключително полезно за здравето ни, защото ни осигурява баланс между пасивност и активност, освобождава натрупания стрес от тъканите и ни дава освежаващ прилив на енергия. Как точно разтягането влияе на нашето тяло, ум и емоции?


Тяло

Miraval Morning Yoga

Това е един от най-очевидните ефекти на разтягането, които сравнително бързо можем да забележим. Ако се разтягаме редовно ще видим как нашето тяло става по-гъвкаво, мобилно и пълно с енергия.

С напредването на възрастта мускулите имат тенденцията да стават все по-сковани, а ставите – да губят своя обхват на движение. Това води до проблеми със ставите, риск от контузии, ограничена мобилност, лоша стойка, заседнал начин на живот и затлъстяване. 

Редовното разтягане противодейства на тази тенденция и ни помага да запазим тялото си жизнено, младо и енергично, без значение от възрастта. Само погледнете хората, които се занимават редовно с йога. Няма да ги излъжем ако има кажем, че годините просто не им личат!
Как да го направим: ЙОГА
Един от най-добрите начини да разтегнем тялото си е като посещаваме редовно йога занятия, съобразени с нашата възраст и физическа кондиция. Ако никога не сте били на йога, но искате да започнете потърсете най-удобния за вас час хатха йога или йога за начинаещи. 

Ум

9 Morning Yoga Practices to Boost Happiness

Когато говорим за влиянието на разтягането върху ума няма как да не споменем добрия ни познайник – стреса. Стресът представлява мобилизиращо напрежение, което ни помага да се справяме с ежедневните предизвикателства, тъй като ни държи в готовност за действие. По този начин стресът държи мускулите ни в готовност за „борба или бягство“, а те на свой ред се стягат в контракция.

Хроничният стрес причинява постоянни микро контракции в мускулите ни, а те на свой ред водят до добре познатото ни чувство за скованост. Мускулите сякаш застиват в „напрегната контракция“. От друга страна, скованите мускули ни причиняват болка и дискомфорт, които завъртат отново затворения кръг на стреса, причинявайки ни още и още стрес.

Какво прави разтягането? С помощта на разтягащите асани ние издължаваме мускулните влакна и по този начин им помагаме да се отпуснат и да освободят тялото ни от стреса. Това на свой ред влияе върху нашия ум като го успокоява и му връща усещането за баланс и хармония.

Но нека не подценяваме и обратния процес. За да се разтегнем качествено трябва да отпуснем главния диригент – ума. Когато умът е спокоен и релаксиран това изпраща импулсни сигнали към мускулите да се отпуснат, защото вече е не е нужно да са в непрестанна готовност „борба или бягство“. 

Как да го направим: ПРАНАЯМА

Бавното и релаксирано дишане подпомага както успокояването на ума, така и отпускането на тялото. Опитайте с пълно йогистко дишане и анулома вилома (алтернативно дишане) преди да пристъпите към същинската си йога практика. Така ще въздействате върху ума си, а той на свой ред ще даде сигнал на тялото, че опасност няма и може да се отпусне.


Емоции

Street Yoga

Не е тайна, че тялото ни е метафора на нашия емоционален свят. Ако не си позволявате да сте емоционални в ежедневието си, защото поведението ни „трябва“ да бъде социално приемливо, вероятно тялото ви е по-сковано от телата на останалите хора. Това е напълно нормално.

Явните емоционални реакции, дори и неуместни от гледна точка на обществената норма, са напълно уместни от гледна точка на собственото ни здраве и тяло. По този начин емоциите изтичат навън, а не се застояват „вътре“.

Застойните и стари емоции, които не са приети, изразени, извадени навън ни пречат да се движим и да живеем свободно. Какво може да направи разтягането в този случай? На същия принцип, както ни освобождава от натрупания стрес, разтягането ни освобождава и от натрупаните емоции. 

Как да го направим: ИН ЙОГА 

За разлика от другите стилове йога ин йога поставя акцент върху дълги задържания в статично разтягане. Това позволява на старите емоции да се „прожектират“ на платното на съзнанието ни и да се изчистят. Така ин йога действа като соматична психотерапия, която ни освобождава от старите емоции и ни помага да намерим своя вътрешен баланс и мир.


Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Екатерина е психолог, йога преподавател и главен редактор на SHREYA.BG. Тя е автор на редица статии в областта на взаимоотношенията, личностното израстване и здравето в различни онлайн медии като frida.bg, palatka.bg и др. 

Снимка на корицата: flickr