Екатерина Кьосева Медитация

Как тишината въздейства върху нашия мозък?

За разлика от т.н. „бял шум“ и тишината, които успокояват и хармонизират нервната ни система, липсата на ритъм или т.н. хаотичен ритъм на градския шум изважда вътрешните ни ритми от баланс и ни вкарва в състояние на хронична тревога и стрес.

Шумът е неизменна част от съвременния ни начин на живот. Събуждаме се с възможно най-дразнещата аларма за работа, след това включваме телевизора или радиото, а после се гмурваме в шума на града – несекващи разговори, хаотични звуци, шума на автомобилите, и т.н.

Вредното въздействие на градския шум е научно доказан факт

The Most Important Question to Ask About Meditation

Отвъд личното ми становище по темата, вредното въздействие за здравето ни на градския шум е научно доказан факт. Проучване на Световната Здравна Организация (СЗО) отдавна доказва негативните ефектите от шума върху здравето на хората и децата.

Изследването, проведено от СЗО, включва 340 милиона души, живеещи в Западна Европа. Изследването установява, че един на всеки трима души губи средно по една година от живота си поради прекомерно количество шум от външната среда.

„Когато се чувстваш зле – слушай природата. Тишината успокоява по-добре, отколкото милиони ненужни думи.“
Конфуций

Друго изследване, публикувано в „Psychological Science“ през 2011г. изследва ефектите от шума върху здравето на живущите деца близо до летището в Мюнхен.

Професор Гари У. Евънс от Университета Корнел отбелязва, че децата, изложени на прекомерен шум развиват силна стресова реакция, която на свой ред ги кара да развият компенсаторни механизми за игнориране на шума.

Тези деца не само започнват да игнорират вредните за тях шумове, но и всички полезни стимули, на които е важно да се обърне внимание, като речта, общуването, насоките на родителите и уроците в училище.

Чудите се защо хората имат проблеми с концентрацията в наши дни? Може би сме изложени на твърде много шум и хаотични звуци.

„За да взимаш правилните решения в живота си, трябва да влезеш във връзка с душата си. А за да направиш това, трябва да преживееш самота, от която повечето хора се страхуват, защото в тишината чуваш истината и разбираш решенията.“
Дийпак Чопра

Шумът също така е свързан с високото кръвно налягане, сърдечните заболявания, шум в ушите и все по-зачестяващите проблеми със съня.

Животът в шумна среда предизвиква постоянно отделяне на стресови хормони, което на свой ред е свързано с редица „модерни“ или психосоматични заболявания, дължащи се на прекомерно количество стрес.

Как да противодействаме на вредните ефекти на шума?

A Meditation for Sending Compassion

Според „Аttention restoration theory“, или „Теорията за възстановяване на вниманието“, човешкият мозък започва да се самовъзстановява, когато сензорните стимули от околната среда намалеят.

В тишина мозъкът ни намалява т.н. си „сензорна охрана“ и преминава в режим на възстановяване на когнитивните функции, което не е възможно да се случи в режим на постоянен шум.

„Тишината е добра, защото помага за размисъла, за медитацията и за оценяването на значението и величието на всяко нещо. Глухотата обаче съвсем не е желателна. И все пак, именно тя царува днес в нашия свят.“
Пако Рабан

Когато прекарваме време в пълна тишина, например сред природата или вкъщи, това не само започва да възстановява нашите когнитивни функции като внимание, памет, творческо въображение и креативност, но и ни помага да се изключим от външния свят, да успокоим нервната ни система, да се центрираме и да възстановим връзката си със себе си.

Как точно тишината въздейства върху нашия мозък?

A Different Kind of New Year’s Resolution

  • Успокоява нервната система
  • Възстановява основните когнитивни функции
  • Развива по-добра памет и концентрация на вниманието
  • Повишава нашата работоспособност и ефективност
  • Успокоява емоциите и раздразнителността
  • Изчиства емоционалните ни блокажи
  • Помага ни да се свържем със себе си по нов начин
  • Изгражда по-голяма осъзнатост и присъствие в живота ни
  • Помага ни да забавим темпото и да се насладим на живота си

Само 30 минути в тишина на ден ще ни помогнат да се насладим на полезните ефекти, които има тишината върху нашето ментално, емоционално и физическо здраве. Колкото повече време прекарваме в тишина толкова по-силни ще бъдат полезните ефекти.

Времето, прекарано в пълна тишина, е безплатна терапия и начин да се погрижим за здравето си. Противодействайте на градски шум и се освободете от стреса като просто оставате в тишина, която, както видяхме, лекува тялото, ума и сърцето!


Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Източник: frida.bg

Leave a Reply