Екатерина Кьосева Йога

Дандаямана дханурасана: силата в едно упорито и решително сърце

Дандаямана дханурасана (dandayamana danurasana) или поза „Изправен лък“ безспорно е една от любимите ми асани. Естествено преди да ми стане любима ми беше и изключително трудна, както предполагам и на всеки, който я прави за първи път.

Това е така, защото дандаямана дханурасана изисква едновременно гъвкавост, сила, баланс и концентрация. Мога да кажа, че е не само физическо, но и ментално предизвикателство за всеки практикуващ – без значение дали е напреднал в йога или не.

Позата всъщност е част от бикрам традицията. Името й идва от санскритската дума „danda“, което означава „пръчка“, „dhanura“, което означава „поклон“ и „asana“, което означава „поза“.

Смята се, че тя действа като „турникет“ в тялото, защото „пренася“ циркулацията на кръв от едната страна в другата, и след това обратното. 

По този начин енергетизира цялото тяло, подобряваща кръвообращението, повишава гъвкавостта и вътрешната ни сила.

Дандаямана дханурасана: физически ползи от практикуването й?

Alisa Matthews / Yoga

  • Стимулира сърдечно-съдовата система
  • Засилва циркулацията към сърцето и белите дробове
  • Стимулира бъбреците
  • Спомага за елиминирането на токсините
  • Отваря диафрагмата
  • Отваря раменните стави
  • Помага при сковани рамене
  • Подобрява гъвкавостта на гръбначния стълб
  • Подобрява силата и баланса, стягайки коремната стена и горната част на бедрата, като същевременно стяга горната част на ръцете, бедрата и задните части

Поза „Изправен лък“ изисква да се извършват едновременно 3 различни действия:

  • Избутвайки крака назад и нагоре увеличаваме силата, но и гъвкавостта на бедрата
  • Изпъвайки ръцете в противоположни посоки отваряме раменете, гръдния кош и увеличаваме гъвкавостта и силата в гръбначния стълб
  • Усуквайки леко и навеждайки тялото напред стимулира кръвообращението, храносмилателната система и действа като „турникет“ за кръвообращението.
Метафизични ползи от практикуването й

Bow

Психичните и емоционалните ползи от практикуването на дандаямана дханурасана също са много дълбоки. 

Балансирането и задържането на позата никак не е лесно и изисква от нас да развием своята вътрешна сила и търпение. Тя спомага за изграждането на решителност, воля, фокус и концентрация на вниманието.

Смята се, че дандаямана дханурасана разтваря цялото тяло не само във физическо, ни и в енергийно отношение. По този начин тя може да освободи задържаните в тялото ни емоционален стрес и напрежение.

Прочетете още: Дханурасана: лъкът е тялото, а стрелата е душата, насочена към себе си

Тя стимулира едновременно почти всички енергийни центрове в тялото ни. С времето изгражда физическа, но и емоционална стабилност (муладхара).

Освен това ни освобождава от срама и ни помага да се отворим за радостта в живота (свадхищхана), освобождава ни от страха от предателство и нараняване, които ни карат да затваряме сърцата си (анахата).

Дандаямана дханурасана е комплексна асана, която може да ни накара да се чувстваме стабилни, заземени и дори горди, но същевременно уязвими и отворени към света.

Как да изпълним позата правилно?

Застанете изправени, стъпало до стъпало, заземете стъпалата, за да почувствате стабилност и увереност в себе си. 

Пренесете тежестта на тялото си върху ляво стъпало и свийте дясно коляно. Хванете стабилно глезена на десен крак като използвате всичките си пет пръста. Коленете са близо едно до друго.

Повдигнете лява ръка нагоре и я изпънете към тавана. Вдишайте тук и с издишване избутайте дясно стъпало назад и нагоре към тавана. Усетете издърпването и отварянето в дясното ви рамо.

Прочетете повече: Психология на випарита карани: „прави“ по-малко, „бъди“ повече

Когато вече не можете да бутате стъпалото назад и нагоре изпънете лява ръка право напред в перпендикулярна на земята позиция. Ляво рамо изнесете леко назад, за да усетите стабилна опора.

Вдишайте и с издишване наведете предната част на тялото ви напред. Гледайте в една точка пред вас, за да ви е по-лесно да пазите баланс и да се чувствате по-стабилни.

Нови класове с мен ~ СТРЕЧИНГ ЙОГА ~ в Yoga Vibe San Stefano. Вижте графика ТУК😉 

екатерина

Противопоказания: Както и дханурасана тази поза също има определени противопоказания. Асаната трябва да се избягва в следните случаи:

  • при бременност
  • при травма на гръбначния стълб, например дискова херния или лумбаго
  • при възпаление на шийните прешлени
  • при язва или херния
  • при високо кръвно налягане
  • при болка и неразположение в стомаха

Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Екатерина е психолог, йога преподавател и главен редактор на SHREYA.BG. Тя е автор на редица статии в областта на взаимоотношенията, личностното израстване и здравето в различни онлайн медии като frida.bg, palatka.bg и др. 

Снимка на корицата: личен архив

Leave a Reply