Екатерина Кьосева Йога

Активно или пасивно възстановяване: кое да изберем?

Факт е, че живеем в свят, който цени постиженията повече от всякога! Много хора насочват желанието си за постижения и амбициите си във фитнеса, йига студиото или залата за упражнения. Най-лесно е да променим собственото си тяло, нали? В резултат започват да се упражняват твърде много – всеки ден, по няколко пъти на ден и без ден за възстановяване. Какво се случва на практика?

Когато не осигуряваме достатъчно време на мускулите си да се възстановят това води мускулна и психическа умора, отпадналост и скованост. Претренирането с упражнения всъщност води до обратен ефект.

Преумората в комбинация с прекалената амбиция създават и перфектната среда за поява контузия (преразтягане, ишиас, прищипване на нерв и др.). Контузиите се появяват, за да ни „свалят“ на земята и да ни покажат, че някъде там правим голяма грешка.

За да помогнем на тялото ни да се възстанови качествено след динамична тренировка или йога практика трябва да знаем какви видове почивка има, както и кога точно да ги прилагаме.

По този начин, ще изградим много по-бързо мускулна маса, сила, издръжливост и гъвкавост и ще подпомогнем мускулите ни да останат гъвкави и еластични. Без контузии.

Пасивно възстановяване
Пасивното възстановяване е ден на пълна почивка или без упражнения. То е необходимо, когато не се чувстваме добре, болни сме, имаме контузия или просто тялото ни казва, че имаме нужда от пълна почивка.
 
Ако сте активни 5 дни поред ще усетите, че мускулите ви са станали по-слаби, уморени, без енергия. За да могат тренировките да бъдат оптимални е добре да правите ден пасивно възтасновяване през всеки два тренировъчни дни.
 
Няколко идеи за пасивно възстановяване?
 
  • Разходете се сред природата
  • Отдайте се на любимо хоби
  • Поканете приятелите си на гости
  • Сгответе нещо здравословно
  • Поглезете се с ден в СПА център
  • Отидете на релаксиращ масаж
  • Медитация
  • Йога нидра

 
Активно възстановяване

При активното възстановяване отново имаме процес на регенерация на тялото и мускулите, но с леки упражнения. Идеята е създадем баланс между динамика и пасивност, но в същото време да дадем на тялото си това, от което има нужда.

Активното възстановяване се препоръчва за хора, които тренират високо интензивно през останалото време и не правят много разтягания. Но не само. 

Активното възстановяване е препоръчително за хора, които предимно практикуват лека йога, например ин и хатха йога. Тялото ни има нужда не само от почивка, но също така и от динамика и стрес, за да бъде в добра кондиция.

Идеални за активно възстановяване при йога любителите са малко по-динамични занимания, които ще ускорят сърдечния пулс и ще тонизират мускулите, например скачане на въже и бягане.

Няколко идеи за активно възстановяване?

За активно спортуващи:

  • Ин йога/ ресторативна йога
  • Хатха йога
  • Стречинг
  • Тай чи
  • Танци
За любители на по-пасивни практики:
  • Бързо ходене в парка
  • Кондиционна тренировка
  • Плуване
  • Бягане
  • Скачане на въже
  • Танци
  • HIIT 

 

Кой вид възстановяване е за вас?

Ако обичате да правите йога, пилатес или балет през седмицата вашето най-добро възстановяване ще бъде малко по-активното. Бягане в парка или нещо, което ще повиши пулса ви ще ви даде нужната доза баланс.

Ако редовно бягате в парка или на пътеката, ходите на кик бокс или спининг, вашето най-добро възстановяване ще бъде комбинация от пасивно /почивен ден/ и активно /йога, пилатес и др./

Доверете се на вътрешното си усещане при избор на начин за възстановяване на тялото си. Пробвайте различни комбинации, за да намерите идеалният вариант за вас. 

Най-важното тук е да не пропускате почивните дни. Те са ключов елемент при постигане на здравословен физически режим.

 

Нови йога класове в София с мен! Вижте повече ТУК😉 

йога


Автор: Екатерина Кьосева

Photo Credit: E. Letourneau Photo

Leave a Reply