Екатерина Кьосева Йога

5 йога пози, които ще ви помогнат да имате сладък и спокоен сън

Йога е идеалната практика, с която да се освободим от стреса, напрежението и тежестта на отговорностите, с които сме затрупани през деня. В края на деня умът ни има спешна нужда от почивка – да се заземи, да притихне, да се успокои и да се подготви за сън.

Какво се получава на практика? Прибираме се от работа и вкъщи ни чака още работа – пазаруване, готвене, чистене, обгрижване на любимите ни хора.

Получава се така, че ежедневно се отправяме към леглото с безброй мисли, свързани с работата, децата, домакинството. В резултат, не можем да се отпуснем и да заспим, а това още повече ни изнервя.

Голяма част от нас прибягват до успокоителни и хапчета, които да улеснят заспиването, или просто си лягаме в стрес. В резултат, спим неспокойно, умът не спира да върти „плочата“ на тревожността, а понякога страдаме от безсъние.

Вместо да позволяваме на този омагьосан кръг да изчерпва силите ни можем да опитаме нещо далеч по-простичко. Просто отделете малко време за себе си и направете няколко йога упражнения преди лягане.

Това ще ви помогне да се отърсите от напрежението, но най-вече – да заспите лесно и да се радвате на пълноценен и качествен сън. Как йога упражненията ще ни помогнат да имаме пълноценен сън?

Активиране на парасимпатиковата нервна система

syn

Когато сме изправени пред предизвикателствата на ежедневието често влизаме в добре познатата ни стресова реакция „бий се или бягай“.

Тя на свой ред води до освобождаване на хормони, които ни държат в готовност за битка или бягство. Кръвта отива към крайниците (синдром на нервните крака), а сърцето започва да бие учестено, подготвяйки ни за битка.

Когато сме хванати в капана на хроничния стрес, тази активация продължава дори когато сме в леглото и се приготвяме за сън.

Йога упражненията ще ни помогнат да активираме парасимпатиовата нервна система или състоянието на релаксация. Тялото ни има нужда да „превключи“ преди да заспи, а това превключване зависи от нас.

корица

Елате на йога ваканция през август с нас! За повече детайли кликнете върху снимката!

Освобождаване от напрежението от тялото

Лекото разтягане преди лягане ще ни помогне да се освободим от натрупаното напрежение в мускулите и сухожилията. Когато сме в стресовата реакция мускулите ни се стягат, защото са в постоянна готовност за действие.

Когато съзнателно разтегнем мускулните влакна ние освобождаваме напрежението, натрупано в тях, а това води до отпускане и състояние на релаксация, което ще улесни заспиването и възстановяването на тялото.

Лесно е. Имате нужда от около 20 минути за себе си, в които да направите няколко лесни йога упражнения, а ефектът наистина ще си заслужава.

Те не само ще подобрят качеството на вашия сън, но и ще помогнат на тялото ви и мозъка ви да се възстановят качествено, за да се събудите усмихнати, свежи и пълни с енергия.

5 йога пози за сладък и спокоен
Поза „Вирасана“

Virasana-Hero-Pose

За да направите „Вирасана“ или поза „Герой“ просто седнете върху петите си, гръбначният стълб е изправен, а ръцете са отпуснати върху коленете. Тази асана нежно разтяга и освобождава напрежението от коленете и глезените. Дишайте бавно и равномерно. Опитайте малко по малко да забавите ритъма на дъха.

Поза „Баласана“

I got her to pose for me, and she gets people to pose for themselves...

Баласана или добре познатата ни „Детска поза“, е една от най-успокояващите йога асани, които влияят отпускащо и релаксиращо върху цялата нервна система. От предната поза отворете леко коленете встрани и се отпуснете между коленете си. Челото нежно опира в земята, а ръцете са протегнати напред, но без никакво напрежение.

Поза „Пасчимотанасана“

Paschimottanasana propped

Седнете на пода с изпънати напред крака и прав гръб. Стъпалата са в контрашпиц. Изпънете ръце над главата, приберете корема и с издишване се наведете напред. Опитайте да държите гръбначния си стълб изправен. Останете няколко вдишвания и бавно излезте от асаната.

Поза „Ананда баласана“

Happy baby

Известна още като поза ’’Щастливо бебе’’. Лягаме по гръб, сгъваме колене и  хващаме ходилата си с ръце. Позиционираме всеки глезен под коляното,така че пищялите ни да са перпендикулярно на пода. Тази асана нежно разтяга вътрешната част на слабините и задната част на гръбнака. Успокоява ума и помага за облекчаване на умората и стреса.

Поза „Випарита карани“

Viparita Karani 12510-w-52

Випарита карани е пасивният вариант на Саламба сарвангасана (раменна стойка) и притежава почти всички нейни положителни ефекти. Плюс, пълно потапяне в себе си и освобождаване от напрежението, стреса и негативните емоции.  

Когато поставим краката нагоре срещу стената и задържим позата между 10 и 15 минути в тялото ни започват да се случва осезаема промяна. Мускулите в областта на таза се отпускат, облекчава се напрежението в кръста и гръбначния стълб, а това води до пълна релаксация и … сладки сънища!


Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Екатерина е психолог, йога преподавател и главен редактор на SHREYA.BG. Тя е автор на редица статии в областта на взаимоотношенията, личностното израстване и здравето в различни онлайн медии като frida.bg, palatka.bg и др. 

1 Comment

  1. 5 йога пози, които облекчават болката в седалищния нерв (ишиас)

    януари 15, 2020 at 4:46 pm

    […] част на слабините и задната част на гръбнака. Успокоява ума и помага за облекчаване на умората и […]

Leave a Reply