ЗДРАВЕ Йога

10 любопитни факти за детска поза, които трябва да знаете

Детска поза, или баласана, е лесна, успокояваща и заземяваща асана. Тя е любима за едни, особено след динамична виняса серия асани, но в същото време дискомфортна за други. Особено за тези, които са свикнали да бързат, да контролират и изпитват трудности да се отпуснат… 

Често я пренебрегваме като твърде обикновена, твърде лесна, твърде „за начинаещи“. Всъщност баласана е една от най-важните асани в йога. Тя връща усещането за покой в тялото и е един мнооого приятен начин да го разтегнете и да освободите напрежението от мускулите. 

Баласана ви дава възможност да спрете времето, да усетите тялото си, да се свържете с дъха си и да се завърнете у себе си. Защо е крайно време да спрем да подценяваме т.н. лесни пози в йога? 

Е, в поредица от статии ще ви разкажем за различните йога позиции и техните любопитни ползи както за тялото, така и за ума. Когато знаете защо правите конкретна асана, нейният ефект се увеличава. 

Днес ще ви запознаем с една от най-лесните, но и най-важните йога позиции, а именно детска поза. Какво всъщност трябва да знаете за нея?

Баласана…

… успокоява ума

Поставянето на челото, „третото око“ или мястото точно между веждите върху постелката има незабавен успокояващ и заземяващ ефект върху цялата ви нервна система и мозъка. 

Метафорично можем да кажем, че отдавате мислите и менталното си напрежение на земята, която го абсорбира и премахва от вас. 

Сгъването на тялото надолу насочва вниманието ви навътре, а това на свой ред изпраща сигнал до мозъка ви, че сте в безопасност и е време за ментална почивка.

… облекчава главоболието

Главоболието се предизвиква от стрес, безпокойство, нарушен сън, хормонален дисбаланс, рязка промяна във времето или преживяване на екстремно емоционално състояние. Дори силните звуци или прекалено ярката светлина могат да причинят главоболие. 

Детска поза отпуска нервната система и свобождава напрежението от гръбначния стълб и бедрата, освобождавайки напрежението, стреса и умората, които причиняват главоболие.

Прочетете още: 5 йога пози, които ще ви помогнат да имате сладък и спокоен сън

За най-добър ефект  практикувайте детска поза с леко отворени колене и поставете болстер между тях. Отпуснете се върху него с глава обърната наляво за една минута и след това обърнете глава надясно за още толкова.

… заземява емоциите

Ако усещате, че напоследък сте прекалено емоционални и това ви изважда от състояние на баланс навежданията напред и надолу, включително и дестка поза, ще ви помогнат да заземите емоциите и да се освободите от тях.

Емоциите винаги са посланици за това, че нещо в нашия вътрешен свят не е наред. Важно е да отчетем посланието им, но след това няма смисъл да задържаме емоциите. 

Те се натрупват и се превръщат в хронично напрежение. Умението да се освобождаваме от ненужните емоции е важна стъпка в това да поддържаме своята вътрешна „чистота“ и душевен баланс.

… подпомага храносмилането

Практикуването на детска поза със събрани колене, така че коремът ви да лежи върху бедрата, е чудесен начин за масажиране на вътрешните органи. Те се притискат, стимулират, а това на свой ред раздвижва храносмилането и метаболизма. 

Правейки дълги, бавни дълбоки вдишвания и издишвания в тази поза ще усетите как с всяко вдишване корема ви се опира в краката и след това при издишване се изтегля отново нагоре. 

По този начин буквално масажирате чревния си тракт. Това е особено полезно ако страдате от констипация, газове и подут корем.

Противопоказания:

Баласана не се препоръчва при диария и травми на коленете. Ако има неудобство в коленете поставете одеало под тях. При болка, преустановете изпълнението на позата.

Бъдете внимателни при изпълнението на детска поза при бременност. Можете да опитате вариант на детска поза, при който коленете се раздалечени. 

Поставете йога блокчета под лактите и хванете лакет за лакет. Целта е да няма притискане на наедряващото коремче със земята и в същото време да можете да се отпуснете. Ако това не е възможно, не изпълнявайте позата. 

… подобрява циркулацията

Кръвта пренася кислород и хранителни вещества до всяка клетка в тялото ви. В същото време подпомага изхвърлянето на отпадните вещества от органите и тъканите. 

Кръвообращението има важна транспортна мисия в нашия организъм, а йога може да подпомогне процеса. Може би си мислите, че динамичните пози са по-ефективни в това отношение, но това не е съвсем така. Когато сме в състояние на стрес, парасимпатиковата ни система не функционира. И не само. 

Прочетете още: Как да облекчим болката в гърба и кръста с йога?

Намалява се действието на всички автономни процеси в тялото като храносмилане, имуннен отговор и, да, кръвообращението също се забавя. Отпускайки се в детска поза задействаме наново автономните процеси в тялото и подпомагаме циркулацията си.

… издължава долната част на гърба

Ако работата ви е свързана с това да седите с часове, приведени над бюро, има голяма вероятност да страдате от скъсяване на мускулите (компресия) в долната част на гърба. 

Това е така, защото седейки всички ние сме склонни да пренасяме тежестта си точно там, неангажирайки коремните мускули. 

Навеждайки се напред и надолу долната част на гърба се разтяга много нежно, което освобождава натрупаното напрежение и ви спасява от неприятните болки в гърба и кръста.

… отпуска тазобедрените стави

Подобно на долната част на гърба, в областта на тазобедрените стави също се натрупва напрежение в следствие на продължителното седене/стоене и от обездвижването. 

Когато практикувате детска поза с широко отворени колене, така че коремът ви да се отпусне между тях, ще разтегнете меко, приятно таза. 

Това ще ви помогне да намалите напрежението и дискомфорта в тази област, но също ще отпусне тазобедрените ви стави и ще ги подготви за по-сложните разтягащи пози.

… разтяга коленете и предното бедро

Много хора не обръщат внимание на коленете си, преди да започнат да болят. Проблемите с коленете могат да имат редица причини, като например артроза, травма, мускулна дисфункция, обездвижен начин на живот. 

Иронията е, че болката в коленете често ни кара да мислим, че трябва да ги пазим от движение, а това не е точно така. Заздравяването на мускулите около коляното в комбинация с меко разтягане, както в детска поза, е една чудесна превенция срещу болка в коленете. 

При вече болящи колене поставяйте одеало под тях и внимавайте с пълното навеждане. Понякога по-малко всъщност е повече. 

Как да изпълним коректно позата?

Зacтaнeтe нa ĸoлeнe нa пoдa. Cъбepeтe стъпала и ceднeтe върху тях. Рaздaлeчeтe ĸoлeнeтe нa paзcтoяниe мaлĸo пo-гoлямo oт шиpинaтa нa бeдpaтa.
Издишaйтe и oблeгнeтe тopca cи нaпpeд мeждy бeдpaтa. Paзшиpeтe гъpбa ĸъм зaднaтa чacт нa тaзa и пocтaвeтe пъпa мeждy вътpeшнитe чacти нa бeдpaтa. 

Издължeтe oпaшнaтa ĸocт нaвън oт зaднaтa чacт нa тaзa и пoвдигнeтe ocнoвaтa нa чepeпa дaлeч oт зaднaтa чacт нa вpaтa.

Πocтaвeтe pъцeтe cи нa пoдa в близocт дo тopca c длaнитe нaгope и ocвoбoдeтe пpeднaтa чacт нa paмeнeтe cи ĸъм пoдa. Πoчyвcтвaйтe ĸaĸ тeжecттa нa пpeднaтa чacт нa paмeнeтe paзшиpявa paмeннитe плeшĸи.

… намалява умората и енергетизира

Детска поза не само намалаява напрежението и умората, но и действа като енергиен шот. Позата балансира връзката между тялото и ума, прави дъха по дълбок, което на свой ред насища клетките с кислород. 

Тя също така насочва вниманието навътре и осигурява пълноценна почивка на всички нива, дори и само за няколко минути изпълнение. Това ще ви помогне да презаредите батериите си и да се чувствате много по-енергични и фокусирани.    

… напомня ви, че е време за почивка

Ако правите йога, за да постигате постижения (здравей, Его!) вероятно подценявате лесните пози в йога, но и почивката в ежедневието си. Това вероятно ви прави напрегнати, тревожни и още по-стресирани. 

Не трябва да забравяме, че в йога се стремим най-вече да култивираме чувство за баланс. Не всичко трябва да постигаме с борба, а някои от най-сладките неща се изживяват именно в състояние на покой и почивка.

Kaĸ дa изпълним пoзaтa c пapтньop?

Πapтньopът тpябвa дa пocтaви eднaтa cи pъĸa нa вaшия ĸpъcт (c пpъcти coчeщи ĸъм oпaшнaтa ĸocт), a дpyгaтa pъĸa пo cpeдaтa нa гъpбa ви (c пpъcти coчeщи ĸъм глaвaтa). 

Kaтo издишaтe тoй мoжe дa ви нaтиcĸa лeĸo нaдoлy ĸъм пoдa. Πoмoгнeтe нa пapтньopa cи дa peгyлиpa нaтиcĸa въpxy гъpбa ви, ĸaтo мy дaвaтe нaпътcтвия, нo тpябвa дa знaeтe, чe тoй мoжe дa ви пpитиcĸa caмo ĸoгaтo издишaтe

Отделянето на време за почивка във вашата йога практика ще ви помогне да напреднете много по-бързо. Освен това тези паузи почивка ще развият у вас способността да създавате „паузи“ почивка и във вашето ежедневие. 

Ще откриете, че сте способни да презаредите батериите си по всяко време през деня, докато в същото време оставате в състояние на релаксираност. Невероятно е как времето на постелката започва да се отразява в живота извън постелката!

Ако искате да развиете по-добра връзка със себе си отделяйте време за детска поза всеки ден!

Leave a Reply