Аюрведа Екатерина Кьосева ЙОГА КУХНЯ

Есенен ритрийт за тялото с принципите на аюрведа

Есента вече не само почука на вратата, но и щедро се разположи на дивана. Телата ни първи усетиха промяната. Застудяването  и очакването на слънчевите лъчи в следобедните часове. Вятърът, който започна да изсушава кожата ни и промяната в цветовата палитра наоколо. Красивата и леко меланхолична есен вече е тук, а аюрведа може да ни помогне да се адаптираме към новия сезон.

Аюрведа – холистичната система за здраве

Едно от най-характерните неща за аюрведа е нейният холистичен подход към здравето. Човекът се разглежда като едно цяло, а здравето и болестите са просто вторичен продукт на всички останали аспекти от живота като хранене, нагласа към живота, социални контакти, работа и т.н. Затова аюрведа съветва да се грижим за всички области на живота, за да поддържаме вътрешния си баланс по един цялостен начин.

Аюрведа също така ни помага да поддържаме здравето си като използваме природните средства и най-вече като наблегнем на превенцията, на поддържането на доброто здраве в ежедневието си, за да не се стига до дисбаланс и съответно до болест.

Един от начините да се погрижим за тялото си е като следваме сезонните промени и съветите спрямо тях, които тази древна наука за здравето предлага. Чрез тях ще балансираме себе си в хармония с промените на природните цикли.

Есента и дошите

аюрведа

За разлика от летните месеци, в които климатът е повече в съответствие с Пита доша (Огън) и спокойно се наслаждавахме на повече сурови храни като салати и плодове, без да натоварваме храносмилането си прекалено, през есента  принципът на Пита започва постепенно да стихва.

Нуждите на тялото се променят и то има нужда от повече готвени храни и топли супи. Природата  помага за балансиране на нуждите на тялото и каквото земята ражда през есента е идеално за прием, за да възстановим хармонията на тялото отвътре.

Есента се асоциира с Вата доша в аюрведа традицията, което означава, че присъствието нейните елементи – въздух и пространство започват забележимо да се увеличават не само около нас, но и вътре в нас.

Независимо каква е нашата доша (Пита, Вата или Кафа), всеки елемент може да бъде изваден от баланс от промяната в сезона, начина на живот, диетата, различни стресови събития и т.н.

Така че балансирането на Вата е полезна практика за всички доши при смяната на сезоните. Някой от симптомите, които сигнализират, че нашата Вата се нуждае от балансиращи техники:

Физически симптоми: запек, образуване на газове или подут корем; умора; схващания, болка в ставите (т.н. пукания на ставите), болки в тялото; сухота на лигавиците (очи, нос, също така кожа), лиспа на апетит, прекалено движение (прекалено мислене, жестикулиране или нервни движения с крайниците);

Ментални и емоционални симптоми: нервност; нестабилност; тревожност; чувство за замаяност и отнесеност;  невъзможност за концентрация или за завършване на определена задача; нетърпеливост и превъзбуденост; безсъние; чувствителност към студ; прекалено говорене, например забравяте какво ви е довело до това, което в момента говорите и др.

Балансиране на диетата

зеленчуци

Есента, според аюрведа, не е сезонът на суровата храна като салати и прясно изцедени сокове. За да успокоим Вата доша в тялото ни, трябва да започнем деня си със заземяваща закуска от зърнени храни, например овесени ядки, лимец, киноа.

Готвенето с гхи или пречистено масло е препоръчително през този сезон. Характерно за Вата е, че те се хранят хаотично, затова за да върнем нейният баланс в себе си е добре да опитаме да хапваме по едно и също време на деня.

Трябва да слагаме на масата си всички сезонни продукти, които са характерни за нашия регион, например картофи, моркови, зеле, зелен боб, тиква и други, и да приготвяме от тях вкусни топли яхнии и ястия. Природата ни предлага много натурални лекарства, които растат в земята.

Какво да правим?

·        Топла и мазна сготвена храна (яхнии, супи, варива, каши)

·        Повече кисели и сладки вкусове

·        Хранене в спокойна обстановка

·        Прием на топла вода през деня

·        Задушени ястия вместо пържени

·        Спане през деня за половин-един час

·        Избягване на прекалени стимули (телевизия, компютри и т.н.)

Балансиране с джинджифилов чай

Само една от множеството ползи на чая от джинджифил е неговия силно сгряващ тялото детокс ефект. Той подобрява функциите на цялата храносмилателна система.  Обелете няколко резенчета пресен джинджифил и го залейте с вряла вода.

Оставете 15 минути да се запари, след което можете да го пиете на малки глътки през деня (препоръчително до 16ч. следобед), както и да направите тази прекрасна стопляща напитка за цялото си семейство. Чаят е подходящ при болки в гърлото и хрема, както и за затопляне при простуда.

Подсилете лечебния ефект като добавите лимонов сок, парче лимон и мед по желание, но едва когато чаят е станал хладък, за да запазите полезните свойства на меда. 

Балансиране чрез масла

Много важно през есента е хидратирането на тялото с масла. Въздухът става все по-сух и студен и кожата изсъхва и започва да се лющи. Тя се нуждае от бърза хидратация и много бързо ще абсорбира маслата.

Някой хора предпочитат да се намажат с масло около час преди къпане, докато други с по-суха кожа (като хората с Вата доша) може би ще е по-добре да се намажат с олио след като вземат душ, защото тяхната кожа има нужда от екстремна хидратация.

Сусамовото, бадемовото масло, както и зехтинът се препоръчват през този сезон. Кокосовото масло в неговите множество приложения също е препоръчително.

Балансиране чрез цветовете

листа

 Според аюрведа, носенето на определени цветове възвръща баланса в тялото. Всичко в света  е енергия, която вибрира и има различни цветове. Така през сезона на есента трябва да се балансираме като избягваме носенето на черно, кафяво и сиво. И вместо това да наблегнем на затоплящите, наситени цветове като златно, жълто, оранжево или червено. Или с всички цветове, с които самата есен ни очарова!

Балансиране чрез звуци

За разлика от летните месеци, когато се наслаждавахме и успокоявахме със звуците на вълните в морето или тези на реката в планината, то през есента трябва да се наслаждаваме на повече заземяващи успокояващи тонове. Например, класическа музика или успокояваща медитативна музика и като цяло меки, нежни хармонични звуци. Един прекрасен вариант е да отидете в гората ако имате възможност и да послушате звуците, които природата създава!

Балансиране чрез ароматерапия

Аромати като босилек, канела, цитруси, лавандула, ванилия, бор, градински чай ще помогнат за балансирането на Вата през захлаждащата есен. Също така се препоръчват ароматите на мускус, камфор и сандалово дърво. Можете да поставите маслата в ароматизираща лампа, да си направите спрей като добавите етерични масла към вода в пулверизатор или в зависимост от вида масло да го поставите на пулсовите точки по тялото.

Балансиране чрез упражнения

йога

Според Аюрведа през есента трябва да намалим интензивността на нашите тренировки и упражнения. Това е най-подходящият сезон да се върнем отново към йога упражненията, да практикуваме пранаяма дихателни упражнения, да прекарваме повече време в медитация и саморефлексия, както и да си правим успокояващи разходки сред природата, не само през деня, но и вечер на лунна светлина.

Препоръчва се изпълнението на бавен и ритмичен Сурия Намаскар (Поздрав към слънцето), както и практикуването на контактна йога.  Контактната йога има освен редица физически ползи за тялото, и прекрасен заземяващ ефект. Чрез нея нежно развиваме доверието си, учим се да се свързваме с другите, с енергията на природата и да се наслаждаваме на процеса.

През есента Пита доша (огънят) все още е завишена в тялото, това е причината да сме чувствителни към застудяването и да го усещаме по-интензивно, отколкото всъщност показват градусите навън. Имайки предвид този момент е добре винаги да имаме в себе си нещо топло и сгряващо като топла жилетка или шал.

Силно препоръчителни през есента освен разходките на природа и готвенето на домашна питателна храна, са топлите прегръдки и усмивки, които да подаряваме на себе си и на другите. За една красива уютна есен! 


Автор: Екатерина Кьосеваекатерина

Екатерина е психолог, йога преподавател и главен редактор на SHREYA.BG. Тя е автор на редица статии в областта на взаимоотношенията, личностното израстване и здравето в различни онлайн медии като frida.bg, palatka.bg и др.