Георги Ранчев Йога Пранаяма Философия

Най-ефективните начини за трансформиране на физическото тяло

Качеството на нашия живот зависи от състоянието на нашето тяло и възможностите му за изразяване в материалния свят. Започнах поредица статии за промяна на менталното ниво чрез утвърждения, а сега ще дам повече информация за възможните методи за балансиране и изчистване на тялото чрез физически активности.

Нашето тяло е съд за енергия

27959

Колкото по-проводимо е то, толкова притокът на енергия в него ще се завиши и ние ще можем да приемем по-голям спектър от живота. С течение на времето блокираните емоции, водещите до задънена улица убеждения и стари травми, се превръщат във физически проблеми, причиняващи гръбначни изкривявания, мускулни блокажи, болести и хронични болежки, които държат скритите ни ментални и емоционални изкривявания във физически план.

Ако започнем трансформация на емоционално и ментално ниво, това е добре, но ще ни отнеме прекалено много време да поправим самите последствия, причинени от психиката ни и така в крайна сметка по-трудно ще излезем от порочния кръг. Т.е. свободата ни ще остане ограничена на физическо ниво. Съзнателно и емоционално ние ще се променим, но в материалната плоскост тази промяна изисква повече време, защото мисълта е бърза, но материята е плътна и времето, което отнема една мисъл, за да се материализира е по-дълго. Изчиствайки и балансирайки тялото си, ние ставаме по-добри проводници на мисловната енергия и ще можем да материализираме доста по-бързо. 

Всеки един личен физически блокаж, който се повтаря от много време на насам (например, болки в кръста, хрема и т.н.) е котва, която ни тежи и ни прикрепя към даден умствен дисбаланс. 

Появата на болка в тялото индикира или прекомерно натрупване на енергия в дадена сфера, или неуспешното й пренасочване в кръговрат, или липса на енергия и недохранване на областта. Това изкарва наяве несинхронизираните ни части и така рефлекторно можем да забележим каква травмираща тема имаме и коя чакра е проблемна. 

Когато имаме болка или дискомфорт в тялото си мисловната ни енергия не може да бъда добре насочена, защото част от вниманието и енергията ни отива към болното място, даващо ни сигнал,  че има нужда от внимание.

В системата на йога има последователни нива, с които да работим:

https://www.flickr.com/photos/cwithe/7263133158/sizes/l

  • Първо са моралните принципи или ментални убеждения за светския живот, които ни носят свързване , социална интеграция и лекота на комуникация с околния свят и хората.
  • На второ място са принципите на самоконтрол, които ни поддържат в грижа за себе си и ни държат на пътя на развитието.
  • На трето място са физическите упражнения, чрез които изчистваме и осъзнаваме аспектите на физическото тяло като подобряваме стойката, контрола върху стягането и отпускането на мускулите и в резултат се чувстваме комфортно в тялото си.
  • На четвърто място е дишането и различни дихателни техники, които допринасят за по-дълбок контрол на тялото и включват различни упражнения за фината мускулатура като диафрагмата, мускулите на ануса, езика, половите органи, перинеум, матка и т.н.
Болката като щит срещу действието

Едва след като имаме осъзнато, способно да релаксира и без болежки тяло ще можем да седнем кротко в медитация, да визуализираме и да дишаме без напрежение. Когато една мисъл бива повтаряна хиляди пъти тя се материализира. Всичките ни болежки представляват всъщност ограничения на съзнанието ни. То вгражда болката като щит срещу действието, което бихме извършили и това действие би ни довело до проява на някоя наша травма- например, страх от отхвърляне, страх от унижение, страх от несправедливост, страх от изоставяне, страх от предателство. Лиз Бурбо описва подробно тези травми в книгата си „Петте травми, които ти пречат да бъдеш такъв, какъвто си”, които накратко изглеждат така.

Страх от отхвърляне

Това е страхът, че любовта ни няма да бъде приета като я предложим безусловно.

Страх от унижение 

Страх, че покажем ли любовта си, това значи, че сме слаби и отдадени на другия човек, а той може да използва тази наша слабост и разкритията ни пред него, за да ни злепостави като ни сложи  по-ниско от самия него, за да издигне себе си.

Страх от несправедливост 

Това е страхът, че когато бъдем откровени и казваме нашата собствена истина, някои друг авторитет би ни осъдил и оценил нашето виждане като не-истинско.

Страх от изоставяне

Страхът, че любовта, която вече имаме и ни носи щастие може да бъде прекъсната и ние ще страдаме от липса на любов.

Страх от предателство

Страхът, че доверието, което сме дарили на някой ще бъде използвано срещу нас за користни цели от човек, който иска да издигне себе си във въображаемата йерархия.

Тази не изразена енергия застоява в тялото и се натрупва в онази нейна част, която рефлекторно отговаря за съответното състояние, убеждение и травма. Точно там се получава блокаж – енергията не тече към околния свят, а остава в нас, заемайки мястото на новата енергия, която можем да получим от околния свят ако мястото е отворено. Чрез физически упражнения, дишане, хранене, масаж, релаксация, както и чрез ситуации или игри с партньорство ние можем да освободим тези натрупвания по безопасен начин и да възобновим притока на кислород, микро- и макро-хранителни елементи, кръв, да активираме нервната система, да увеличим контрола в проблемната зона, заздравяването или отпускането на определения участък.

Видове физически пречки пред свободното и балансирано протичане на енергия

yoga_inspire-1

Различно развити половини на тялото

Изкривено протичане на енергията произтича от това дали сме развили повече дясната или лявата половина на тялото си или обратното. Лявата част отговаря на женското начало или Ин енергията, а дясната на мъжкото, Ян енергията. Женската част е приемаща, чувствителна, пасивна, медитативна и интуитивна, а мъжката- даваща, активна, действена и логична. Ако използваме повече едната енергия в сравнение с другата, ние развиваме едната част повече от другата несъзнателно и така енергийният поток е неравен, получава се неравномерно разпределение и зацикляме основно в един модел на възприятие и дейност в света. На физическо ниво едната ни страна страда от недохранване и потока на кръв, кислород, хранителни елементи и невронната активност намалява.

Дишане

Основен дисбаланс във физическото тяло оказва ниската култура на дишане. Въздухът е основна храна за нашето тяло. Преди да умрем от глад и жажда, ще умрем от липса на кислород. Дишането също е полуосъзнат и полунеосъзнат процес. От всички вегетативно управлявани функции на тялото, дишането най-лесно се управлява. Чрез дихателни техники и упражнения за дишане ние превръщаме част от несъзнаваното в съзнавано. Също както  упражняваме тялото е полезно да правим и дихателни упражнения.

Като има недостиг на кислород и кръв – мускулите, органите, тъканите и клетките остават в застой,  и така в различни не добре оросени части на тялото с времето се образуват т.н. мъртви точки. Може да усетим тези мъртви точки като болезнени места в мускулите, например при натиск. Като се учим да дишаме съзнателно първо увеличаваме кислорода в кръвта, покачва се алкалността, нивото ни на тревожност спада и започваме да релаксираме, сливаме съзнанието си с подсъзнанието и цялата натрупана информация от живота ни по-лесно протича в съзнателните ни мисли и ставаме по-интуитивни.

Слаба двигателна култура

Живеем във време, в което всичко се случва предимно в главата ни. Резултат от нашия заседнал начин на живот е това, че телата ни са обездвижени и сковани. Натрупваме напрежение и стрес от много мислене без изразяване физически. Работим на стол и пишем на компютър, пишем си във Facebook с приятелите. Отиваме на фитнес и работим изолирано върху мускулните групи. Возим се в градския транспорт или в колата си. А когато решим да се позабавляваме – четем книга, ровим в интернет, гледаме филм и играем игра на телефона или компютъра. В училище или университета седим на стол и учим. А в почивките ходим на кафе и пак седим на едно място.

С времето сме пренебрегнали тялото си и автоматично сме изгубили всякакво осъзнаване за него. Краката ни се „влачат” зад препускането на мозъка. И изведнъж мисълта ни е отвела толкова напред, че като се обърнем и видим колко далече е тялото ни от материалната реализация на идеите ни,  че се отчайваме, пренебрегваме го и го използваме автоматично. Нужно е време и осъзнати физически практики, които включват цялото тяло, а не изолирани части от него. 

Движение, дихание и мисъл трябва да станат едно. Само така ще живеем „тук и сега”, напълно присъстващи в тялото си, мислите си и емоциите си, а не да ги разделяме. Слабата връзка съзнание-тяло ни прави не присъстващи физически и се получава така, че ставаме добри само в приказките и даването на идеи. Но физически не можем да се изразим творчески или да бъдем присъстващи в интимността.

Липса на докосване, интимност и връзка с природата

YOGA antaño

Работата, която работим в днешно време рядко предполага докосване  на хора или даже живи организми. Повечето предмети, с които имаме допир са от изкуствени материи. Така губим връзка с природата. Краката ни седят през повечето време скрити в обувки и чорапи, без контакт с въздуха или почвата. Формите, които ни заобикалят са квадратни, блокове и асфалт. Множество не хармонични звуци и вибрации създават фон около нас, който ни пречи да се свържем със себе си и природата.

Средата, в която живеем е твърде комфортна и неестествена за нас. Рядко подлагаме голото си тяло на въздуха. Липсата на докосване и физическа близост също е сведена до минимум, стигаме до ръкостискане или повърхностна прегръдка даже и с близките си. Не смеем да покажем любовта си физически, даже и към близките си хора с нежна ласка и масаж, което е съвсем естествено за племето. Не се боричкаме, а оставаме вдървени в броните си, което оказва голяма вреда на психиката ни и доверието помежду ни. Изгубили сме умението да си партнираме физически и всичко остава на ниво вербална комуникация.

Хранене

С неестествените цикли на работа и голямото количество стрес хранителните ни навици са се отклонили от естествения им ход. Консумираме голямо количество преработена храна, чийто хранителен състав на микроелементи драстично спада след термална обработка. Преяждаме редовно, защото храната ни е станала забавление и удоволствие. Смесваме различни храни, които имат нужда от различни ензими за храносмилането им и още повече забавяме разграждането на веществата.

Не спазваме меридианните активации на различните органи. Например, дебелото черво е най-активно от 5 до 7 сутринта, а стомахът от 7 до 9. След това стомахът е най-слабо активен от 7 до 9 вечерта. Което означава, че трябва да сме станали и да сме изпразнили дебелото си черво между 5 и 7 и да ядем между 7 и 9 сутринта, както и да сме се нахранили до 5.30-6 вечерта. Цялата тази промяна на природния цикъл води стрес върху тялото, който ни отдалечава от истинската ни същност и изсмуква енергията ни. Липсата на хранителни вещества бавно умъртвява недохранените зони и ние губим целостта си и се свиваме все повече, разполагайки с все по-малка част от себе си. Когато сме под  стрес нивото на адреналин е високо и може да не чувстваме глад, или ако ядем да не усвоим качествено храната.

Сън и релаксация

Качеството на съня и умението ни да релаксираме е другата страна на нещата. Чрез упражнения, хранене, дишане и свързване с другите ние развиваме Ян-частта. Тя представлява комуникацията с външния свят и изисква действия навън. Умението да се отпуснем е ключово. След като сме свършили нещо полезно, изискващо действие, да можем да релаксираме, без да правим нищо.

Просто да съзерцаваме усещанията си. Много често срещан проблем на хората, търсещи себеразвитие е, че постоянно искат да свършат нещо полезно за себе си. Но без умението просто да се отпуснат и да се наслаждават на свършеното. Нужно е действие и след това почивка. Наберем ли твърде много скорост напред с изчистването и действането, тялото няма да може да се адаптира към промените. В режим на почивка и застой се случва акумулирането на нова енергия след изчистването.

Всички тези сфери на влияние на физическото ни тяло оказват ефект върху здравето

Group of Yoga exercise and class in fitness center

Ако работим върху тях  и трупаме информация за това как работи тялото, кое как му влияе и ги съчетаем със знания и практика с другите сфери. Например, менталната сфера – с утвърждения или емоционалната – с изразяване на емоциите свободно, ще изчистим блокираната енергия. И малко по малко ще се отворим за новата от енергийното поле на земята, хората около нас и личната ни сила. Когато работим върху едно ниво ефектът се отразява върху всички нива. Най-бавно променящо се е физическото. Нужно е постоянство и превръщането на градивните активности в навик.

Запомнете, че има принципи и правила за функциониране на тялото и протичането на различните енергии. Има и техники и методи за прочистване и зареждане, за различните сфери. Например, определен вид физическа тренировка би била подходяща за вас, а друга не. Един вид диеата или добавка ще е перфектна за вас, но друга не.  От вас зависи да усетите коя техника е за вас според принципите. Една техника може да не е полезна за вас, а друга да е полезна друга. С практика, проба-грешка, изчистване на съзнанието и тялото от емоции и токсини ще придобивате все по-голяма чувствителност към собствените си нужди. И ще знаете по-добре кое е добре за вас  и кое не.

Откъде да започнем?

Не вярвайте,  че всяко нещо за което пише,  че е полезно, е полезно за всички. Може да опитате и да видите дали ви се отразява добре. Запомнете, че  всички процеси имат две страни, плюс и минус. Изчистване и зареждане. Приемане на енергия и изчистване на енергия. Детоксикация и зареждане с полезни вещества. Всяко полезно нещо може да стане вредно, ако се прекалява и се фиксира само в него. Нито един метод или техника не е панацея сама по себе си. При балансирането на физическото тяло първо се започва с изчистване от токсините и балансиране на структурата. А после се зарежда с хранителни вещества. Първо се разтяга и се огъвкавяват мускулите до нормално ниво, а после се заздравяват. Гръбнакът се намества и дехерметизира, а чак после се стягат мускулите около него в правилна позиция.

В следващата статия за тялото ще дам методи, техники, упражнения и системи на балансиране. Ще направим  обширен поглед върху техниките  и принципите на уравновесяване, изчистване, огъвкавяване и заздравяване на тялото.

Споделете статията ако смятате, че е полезна. Ако имате въпрос, оставете го тук като коментар!

Георги Ранчев

георги

Снимка на корица: flickr

Снимки в статията: flickr links